Laetare

DALTON

Daltononderwijs bestaat al sinds het begin van de twintigste eeuw. Grondlegster Helen Parkhurst (1886-1975) zoekt in haar onderwijs aan de Children’s University in New York en de Public High School in Dalton (van dat plaatsje in de Verenigde Staten komt dus de term ‘daltononderwijs’) de balans tussen de maatschappelijke eisen die aan het onderwijs worden gesteld en de persoonlijke doelen van leerlingen.

Parkhurst heeft nooit voorgeschreven hoe onderwijs precies ingericht moet worden. Op de scholen denken leraren zelf en gezamenlijk na over het beste onderwijs voor hun leerlingen, in hun tijd en hun omstandigheden. Als leidraad gebruiken daltonscholen in Nederland de vijf kernwaarden die de Nederlandse Dalton Vereniging heeft ontwikkeld. Die vijf kernwaarden zijn uit de ideeën van Parkhurst over goed onderwijs afgeleid. Voor meer informatie over de achtergrond en de pijlers verwijzen wij naar de volgende website: https://dalton.nl/over-dalton/ Basisschool Laetare is geen Daltonschool maar gebruikt de kernwaarden om ons onderwijs richting te geven.

Samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, reflectie, zelfstandigheid en effectiviteit zijn de 5 pijlers van waaruit wij werken.